دیجیتال مارکتینگ شمال -املاک مارکت شمال -تور مجازی

آموزش مشاورین املاک - روشهای فروش فوری - غعالیت شبکه های اجتماعی - همکاری در فروش - تور های مجازی 360

دیجیتال مارکتینگ شمال -املاک مارکت شمال -تور مجازی

آموزش مشاورین املاک - روشهای فروش فوری - غعالیت شبکه های اجتماعی - همکاری در فروش - تور های مجازی 360

دیجیتال مارکتینگ شمال -املاک مارکت شمال -تور مجازی

شهرستان آمل و دیجیتال مارکتینگ شمال و ستار محمدی -دیجیتال مارکتینگ شمال -املاک مارکت شمال - کلینیک املاک

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندها

نقاط قوت و ضعف شوراهای اسلامی شهروروستا

از نگاه دکتر احمد نیکخواه،

ریاست محترم شورای شهرستان آمل 

مقدمه : آمل کارا

عدم شفاف سازی باعث شده که نقاط قوت و ضعف بی دلیل بر شوراها حاکم شود.

در گزارش پای صحبت کسی مینشینیم که نه از پایین بلکه از بالا به عنوان ناظر و رئیس نسبت به شوراها تحلیل و بررسی میکند.

 و او بهتر از هر کسی می تواند پاسخگو باشد که چرا شوراها ضعف و یاقوت بی دلیل دارند.

اینکه میگوییم بی دلیل چرا که همانطور ضعف برای شورا جزو نبایدها است  به همان اندازه قوت بدون دلیل نیز ضعف است.

 برای اینکه کاملا واضح و شفاف شفاف سازی شود از کسی این سوال میپرسیم  که الحق و انصاف به جا و شایسته بوده است .

 

دکتر احمد نیکخواه ریاست محترم شورای شهرستان آمل

با سلام و خداقوت خدمت همه همراهان مازندرانی و کاربران وب سایت آمل کارا.

سوال ممی فرموده اید .بزارید کمی به عقب بریم .تاریخ شوراها را ببینیم .

سابقه شوراها در مغرب زمین به یونان باستان مـی رسد. نظام شورایی در یونان باستان از قرن چهارم قبل از میلاد آغاز شد و این نظام خود مـوجد یـکی از قـدیمی ترین قوانین اساسی جهان شد. به علاوه شورای یونان در مورد درآمدها و هزینه های کشور تصمیم می گرفت و همین طور بر امر نـگهداری و تـحویل کشتیهای جنگی ساخته شده نظارت می کرد.

امروزه نیز در اکثر شهرهای دنیا شوراهای شهر حـضور فـعال دارنـد، با این تفاوت که شورای شهر یونان هم به اعمال حاکمیت 

در جمهوری اسلامی ایران نیز شوراهای اسلامی شهر و روستا مشارکت مـردم در تصمیم گیری و اداره کشور را برای«پیشبرد صحیح برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آمورشی و سایر امور رفاهی» تسهیل می کنند.

 به علاوه آن چنان که آقای خاتمی، رئیس جمهور، و آقای موسوی لاری، وزیر کشور، در آستانه انتخابات اولین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا یادآور شـدند تـشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا موجب کاهش تصدی گری دولت در اداره امور شهرها و روستاها و سپردن مدیریت جوامع یاد شده و مردم خواهد شد.

بنابراین شوراها می توانند منشاء خیرات و برکات زیادی باشند که به اختصار به آنـها اشـاره می کنیم: اولین نکته ای که در مور قوت شوراها مطرح می شود این است که شوراها ابزار مناسبی برای مشارکت مردم در تصمیم گیری، اداره و نظارت جامعه هستند. این امر که مهم ترین دلیل برای تشکیل شوراهاست نـتایج و پیـامدهای ارزنده ای را به دنبال دارد از آن جمله:

1-نیروهای توانمند و صلاحیتدار کشور برای اداره امور کشور شناخته و به کار گرفته می شوند؛

2-فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و یا به اصطلاح امروزی فرهنگ نقد در جامعه تـقویت و فـراگیر می شود؛

3-رواج فـرهنگ یاد شده به همراه مـشارکت و کـار جـمعی مردم موجب شادابی جامعه، وفاق ملی، همراهی و همدلی مردم با حاکمیت و در نهایت باعث بلوغ نظام سیاسی خواهد شد؛

4-شوراها با ایجاد زمینه مناسب بـرای مـشارکت مـردم عاملی هستند در جهت مقابله با استبداد رأی، تمرکزگرایی و کـاهش نـارضایتیهای مردم.

نکته دوم اینکه از طریق شوراها مردم با امور و مشکلات گوناگون جامعه در زمینه های اجرایی و عمرانی آشنا می شوند. این امر نیز دو پیامد مهم را درپیـ دارد:

الف-مردم هـمت خود را صرف رفع مشکلات یاد شده می کنند و به این صـورت برنامه های گوناگون جامعه به وسیله مردم سریع تر به انجام خواهد رسید؛

ب-سطح توقعات و انتظارات مردم برای اجرای برنامه های مـختلف، که در اصـل یـکصدم قانون اساسی به آنها اشاره شده است، با امکانات و محدودیتهای موجود مـنطبق، و لذا مـطالعات مردم از دولت تعدیل خواهد شد.

و بالاخره آخرین نکته در اهمیت شوراها این است که در نظام شورایی مدیریت از بالا بـه پایـین جـای خود را به نظام مشارکت از پایین به بالا می دهد و بدین صورت نه تـنها جـامعه یـک گام به عدالت اجتماعی نزدیک تر می شود بلکه انسانها احساس ارزشمندی، شخصیت، کرامت و عزت نفس می کنند، و ایـن خـود مـوجب رضایتمندی مردم نسبت به حاکمیت و نهایتا اقتدار ملی خواهد شد.

با این حال شوراهای اسـلامی در کـشور ما با مشکلاتی مواجه اند. برخی از این مشکلات ناشی از ضعفهای داخلی این نهادهای نوپا هـستند کـه از آن جـمله می توان به دو مقوله ضعفهای حقوقی و قانونی و ضعفهای تشکیلاتی، اداری و اجرایی اشاره کرد. اما برخی دیگر نـاشی از عـواملی هستند که به طور کلی خارج از شوراها قرارداد و مانع از دستیابی شوراها به اهـداف مـوردنظر می شوند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۰۱
satar محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی